3.8.11

Salam Ramadhan 2011


Alhamdulillah.... masih dapat menghirup udara 3 ramadhan 2011. kpd famili, saudara mara, sahabat handai dan sesaper yg membaca atau tebaca blog aku ni aku ucapkan selamat Berpuasa. Semoga kita beroleh keberkatan dan rahmat dari Allah sepanjang ramadhan ini.

seperti biasa setiap kali puasa aku berazam tak nak membazir. di harapkan tahun ini dapat melakukannya. utk puasa pertama kita org kat johor cuti. so masak sendirilah jawabnya. masak yg simple2 jer. buat jemput2 pisang, sardin gulung, nasi, ayam goreng, sayur kobis, telur kicap dan sambal telur. he...he.... memang ringkas sangat. sorrylah hubyy yer... x ada yg spesel.

utk puasa kedua, sebelum keluar kerja aku dah siap2 masak nasi jadi lauk nya biasalah beli lah kan. kalau dah sampai umah kul 6.45 apa yg nak dimasak. utk semalam beli ayam masak merah, daging masak mcm kurma, karipap dan tepung pelita. tapi sayangnya karipap dia x sedap langsung. mahal jer. tepung pelita okay tp sengal jurujual dia. aku minta rm2 rupanya satu 60sen (mahalllnya....) aku minta 5 biji dia baginya aku 3 biji jer. aduhhh..... sudahnya baby furqan mam 2 bj abg ojan mam 1. sian abg ojan nak lagi dah x ada. pastu aku sempat goreng telur n goreng paru buat tambah lauk. oklahhh tu.

utk ari ni x sure lagi. tapi rasanya lauk kena beli jugalah sbb nasi dah masak. insya allah kalau sempat goreng mee. tapi x leh nak janji, almaklumlah bila puasa keadaan jalan x leh nak jangka. jammm... memanjang.......

citer anak2 pula:-

1) fauzan - dah 2 ari puasa penuh. diharapkan dapatlah dia bertahan untuk menunaikan ibadat puas ni. utk thn lepas dia cuma dapata puas 16 hari penuh. ini sbb dia puasa tapi x bersahur jadi dalam badan sdh masuk angin. masa dah hujung2 puasa tu biler dia makan utk buka puasa mesti muntah balik sbb angin dlm perut dia. masa tu dah x bagi dia puasa kecuali kalau dia bersahur. tp makkk aiiii... bila kejut time sahur sudahhnyerrr nak bangun. jadi penyudahnya x sahur dan x kleh puasa. sebelum tidur bersemangat nak ssahur tapi bila kejut payahnyerr nak bangun. tapi utk thn ni nampaknya okay. walaupun hanya minum susu ngan mata yg pejam tapi okaylah ddia nak juga telan susu. lepas minum 1/2 gelas sambung balik tidur.


2) fayyad - ari pertama lagi fayyad dah nak puasa tapi kul 10 pg dah buka peti ais minum susu. tapi bila kata x boleh sbb dia dah minum dia pula marah x puas hati. last2 abah dia kata okaylah kalau nak puasa tp lepas tu x leh makan atau minum. baru senyum. tup.... kul 11.30 pagi dah merengek nak makan nasi + telur kicap. kelakarlah ayad ni.sudahnya luch kul 12 tghri utk ayyad dan furqan. tapi utk hari ke-2 semalam dia puasa. terperanjat juga tapi bila tanya cikgu dia memang fayyad puasa. pandaiiiinyer anak ibu ni. alhamdulillah. maka ayyad pun bersahur juglah pagi tadi sama caranya dgn abg minum susu sambil pejam mata. minum 1/2 gelas jadilah....


3) Furqan - he..he... yg ini baby lagi. x reti. makanya yg ketiga ni x puasalahkan. yg kelakarnya masa balik sekolah sibuk dia tunjuk2 masa dlm kereta sambil mulut kecoh. aku berfikirlah apa benda yg dia nak. rupanya dia nak air, kah..kah... sbb ari2 biasa aku memang ada stok air 1 botol dlm kereta kot2 dahaga boleh minum dan biasanya balik sek, dia mesti minum. sian bb sbb x ada air.

No comments:

SaiFuL's family