26.7.12

hari ke-6 ramadhan



salam ramadhan.... wah sempena ramadhan rajinlak aku mengupdate blog. he... cuma ramadhan ke-4 ngan ramadhan ke-5 jer aku x sempat update. bukan apa sbb 2 hari tu aku becuti sbb hero sulung aku terkena Gingivitis (Radang Gusi) so x sempat nak mengupdate blog.

sebenarnya semenjak demam 2 minggu lepas fauzan dah mengadu yg gigi n mulut dia sakit. aku ingatkan sbb effect dr demam tu maybe urat gusi dia bengkak jadi aku kata x per, abg demam sbb tu gigi abg sakit. aku buat dek jer. setiap kali dia mengadu aku kata biasalah tu. setelah demam, baik dan demam semula, kemudian baik kembali masuklah bulan ramadhan. pada hari pertama ramadhan biler bangun pagi tgk fauzan mcm x bermaya. lepas mandi fauzan hanya tidur sampai ke pukul 1 tghri.  aku n abah dia musykil sbb fauzan ni tidur siang payah sgt, asyik nak main jer. ni pula syik tidur. rupernyer member demam. oleh kerana demam dan makin panas akhirnya fauzan berbuka dgn ubat demam. 


tp esoknya alhamdulillah fauzan puasa dan x ada demam. masa hari isnin nak pegi sekolah fauzan kata mulut dia sakit n bibir dia kering dan pecah2 skit. tp abah dia pujuk kata x per nanti mlm lepas berbuka kita pegi klinik. dan selepas berbuka kita org bawa pergi ke klinik. sekali biler dokto tu cek dia terperanjat dan tanya biler kali terakhir berus gigi. aku terperanjatlah sbb anak2 aku setiap kali mandi mesti berus gigi dan dah tentu sebelum berbuka tadi dah mandi n berus gigi. 


rupernyer kata dr. fauzan dah kena GINGIVITIS atau radang gusi. masa dr tunjuk tu barulah aku nampak yg gusi dia berwarna merah bukannya pink dan dah bengkak. dr. kata celah2 gigi dia pun dah ada jangkitan tu. YA Allah kesiannya anak ibu. dr kata bentu tu memang sakit dan aku iyakan sbb sekali sekala fauzan akan merengek tp aku kata budak besar x leh mcm tu. aduhhh haiii knp lah aku amik mudah masa dia bgtau yg gigi dia sakit. dr. juga cdgkan agar kita org pegi dental utk buat rawatan lanjutan. siannyer. akhirnya dr bagi ubat tahan sakit, antibiotik, ubat kumur2 dan ubat sapu kat mulut.


sbb itu aku cuti utk memantau heroku dan 2 hari tu jugalah dia x berpuasa sbb kena makan ubat. walaupun x berpuasa tp fauzan x berapa selera nak makan sbb mulut dia sakit. itu pun kena paksa sbb kalau tak,  tak blh nak makan ubat perut kosong.




alhamdulillah.... ari ni nmpak dah ada perubahan skit. semalam dah malam barulah fauzan makan nasi sbb dah lapar agaknya. kalau tak dia hanya akan makan sepotong puding karamel shj. ari ni pin  fauzan dah bersekolah n berpuasa. Insya Allah harap2 dah okay walaupun sebenarnya kalau tgk mulut dia masih x selesa lagi. tp insya allah cepat sembuh.


kat bawah ni aku tepekkan gambar comel utk puasa ke4 & ke-5 yer






No comments:

SaiFuL's family