26.2.16

Ceriter bunga RJ (ros Jepun)

He...he.... As salam.... sorrylah yer lama x update.... biasalah kebusynnn yg melanda utk seorang ibu yg bekerja...

tp ari ni aku nak citer pasal hobi bunga RJ aku... org lain dah ke bulan aku masih lagi citer pasal bunga RJ... x kisahlah dah itu yg aku minat skrg... hubby pun suker sbb berjagalah sikit pokok2 kat umah ni... kalau x kesiannn semuanya dah layu...


sekarang alhamdulillah dah banyak gak yg berbunga n yg paling aku suker kalau pagi biler hujung minggu cek bunga2 tu.. akan kelihatan lebah yg tengah menghisap madu bunga2 tersebut.. alhamdulillah.. selain dpt mencantikkan laman aku.... meredupkan mata melihat bunga yg cantik dapat gak pahala sbb memberi rezeki pada lebah tersebut... alhamdulillah...
warna yg memikat hatiku

dan juga memikat sang lebah

pokok yg x berapa sihat dek banyaknyer serangga putih

ini koleksi yg paling lama dah bertahun aku tanam tp alhamdulillah masih bertahan n rajin berbunga

lihtlah kehadiran serangga yg banyak menyebabkan bunga x berapa nak sihat...

ini lagi koleksi yg ada

ini koleksi lama tp masih bertahan n hubby pun suka warnanyer yg terang

inilah ruper serangga perosak tu tp yg ni aku amik dr blog org...he..he... mulanya aku sembur ngan shieldtox jer sbb mak sabah kata bl tp sembur ari ni mati esok lusa ada lagi... akhirnya aku beli ubat  penghalau serangga kat nurseri.. lahamdulillah nampaknya lambatlah sikit adanyanya... he..he...
ini lagi satu gambar yg aku cilok dar blogger http://tanahrendahsekebunmawar.blogspot.my/ ... rupanya nama serangga ni bena putih.... dar blogger tu juga aku dapat tips mcm mana nak hilangkan bena putih ni... bila2 rajin aku cuber yer.... sementara waktu kita tempel dulu tips tu kat sini... supaya x hilang... he...he...

Racun organik pembunuh Bena putih
 500ml air
- 3 biji cili padi
- 5 ulas bawang putih
- dua cubit soda bikarbonat
- 1 sudu kecil sabun cecair cuci pinggan

## blender semua dan tapis, boleh spray anytime! ##

Saya spray tengah hari panas tu, mati terus bena tu. Puas hati!

No comments:

SaiFuL's family