11.4.08

udang simple tp sedap

KAhhh..kahh... sorrylah kalau tajuk ari ni kelakar. semalam sebenarnya aku mencuba resepi baru. ari tu dpt resepi ikan dgn sos putih dari Mr. skyblue. dari komen2 yg diterima majoriti mengatakan sos putih tu sedap, tu yg teringin nak mencuba. tp semalam aku x ada ikan salmon. yg banyak stok kat umah ialah udang jadiiiii... aku pun tukar resepi sikit2. sape nak resepi ikan salmon soso putih yg asli blh pegi laman my resepi. kat bawah ni aku terangkan apa yg aku masak jer.
udang yg sederhana besar dlm 400gm. bersihkan tp x yah buang kulit cuma belah belakang jer. toskan biar x berair. tumbuk 3 ulas bawang putih sampai lumat. campurkan dgn 1 sudu kecil butter, sedikit garam dgn sedikit lada hitam. gaulkan udang yg telah tos tadi dgn semua bhn2 tersebut. kemudian perap lbh kurang 20 - 30 mnt. setelah diperap panaskan kuali, bila dah betul panas baru letak 3 sudu besar minyak. besarkan api, bila dah panas masukkan udang yg telah diperap. sentiasa di terbalik2kan udang supaya x hangus. bila dah bertukar warna dan dah x berair udang tu baru matikan api. aku masak dlm 3-4 mnt jer sbb udang kalau terlebih masak x sedap. hidangkan, makan panas2. nak makan dgn sos putih tu pun blh, mkn mcm tu pun blh.

my hubby suka. hubby kata sedap sbb kalau x bisanya udang ni kita org masak tomato, sambal tumis atau pun masak lemak. kalau kat kdi udang goreng tepung atau udang butter. sekali-sekala tkr resepi ok gak.

tp semalam aku masak udang ni fauzan makan sekor jer. dia kata x nak. maybe dia dah kenyang mkn bubur sbb sblm tu dia dah mkn bubur ataupun memang dia x nak sbb x msk tomato. kalau masak tomato atau kata fauzan masak udang x pedas, memang dia mkn banyak. ari tu aku msk tomato memang fauzan mkn lbh. rasanya lg banyak drpd atuk mkn. kalau masak udang atau ikan tomato itu memang favourite fauzan. nasi x habis tp asyik meratah lauk jer. bak kata abah, selera makan sama mcm selera ibu. :D

No comments:

SaiFuL's family