12.8.10

Ahlan wasahlan Ya Ramadhan al Mubarak 1413H


Alhamdulillah, ari ni insya allah msuk ari ke-2 umat Islam menyambut puasa. kepada my family, sahabat handai, rakan2, saudara mara n jiran2 ku, aku ucapkan selamat berpuasa. seperti biasa azam tahun ni nak mengurangkan pembelian di bazar ramadhan. he..he.. rasanya setiap tahun azam aku sama. citer family sabah datang nanti entri lain yer sbb gambar belum upload.

sebagai wanita bekerjaya (cewahhh... mcm hebat..he..he..) tp yelah biler kita bekerja bukankah itu dikira berkerjaya, berulang alik ke tempat kerja setiap hari ngan hubby tersayang sejauh 32km pegi dan 32km balik maka amatlah bertuah sekiranya aku mempunyai masa yg cukup utk menyediakan juadah berbuka setelah balik dari kerja. biasanya sampai kat umah selepas amik anak2 kat taska lbh kurang kul 6.40 ptg sdgkan masa berbuka kul 7.17 ptg, itu ari biasa, sbb masa puasa biasanya jalan balik sedikit jam sbb semua nak berbuka dan pengalaman sebelum2 ni kalau bulan puasa sampai umah ngam2 kul 7 atau lebih sedikit. maka aku x cukup masa utk memasak, maka sudahnya memang beli sahaja. last year aku main calling2 mak long jer, iaitu mak sedara hubbby. apa menu dia berniasa itulah menu yg kita org berbuka. hujung minggu sahajalah masa utk aku masak.

tapi insya allah tahun ni aku berazam nak berjimat n nak lebihkan masak sendiri. alhamdulillah semalam kita org berbuka kat umah jer. aku masak daging sambal, ayam goreng, lemak labu n telur dadar jer. simple jer.... tp alhamdulillah anak2 mamam bertambah2.

menu ayam goreng

daging sambal


lemak labu

telur dadar


ikan bawal hitam

ikan bawal masak tomato / sweet sour

tp gambar2 ni semuanya aku amik kat pakcik google yer... TQ uncle...

semalam ada gak singgah bazzar sbb aku nak beli lauk kat Tj mart, jadi lepas beli lauk kita org singgah bazar yg ada dekat kat situ. kat umah lauk dah tinggal sikit. ahad ari tu dah pegi belanja kat tesco ingat nak beli lauk sekali. tapi makkkk aiiiiii.... ramainya manusia kat tesco kulai. sayur n lauk semua habis. hebat tak hebatnya kedatangan ramadhan. ishh.ish... tu yg semalam ajak hubby pegi TJ mart cari lauk. sian abg ayyad nak ikan bawal sbb tgh suker makan ikan swwet sour, x ada pulak ikan bawal. ari tu masak ikan siakap tp abg ayyad x nak. may be siakap hanyir sedikit. lepas beli lauk singgah bazar ingatkan nak beli kuih sekali, tp biasalah ari pertama, masa kita org singgah tu kuih muih semua dah sold out. itu pun nampak beberapa gerai yg dah tutup n kemas sbb jualan dah licin. sedangkan masa belum pun pukul 7 ptg. hebatt..hebat.... aku beli otak2 jer, sbb fauzan nak. itu pun tunggu lama, bukan sbb org ramai tp yg tukang bakar x reti rasanya, n yg minah yg jual teramat kepoh.

tapi nampaknya utk ari ni nampknya mcm kena beli sbb aku x sempat masak. semalam dah bersihkan ikan, ayam, udang, sotong, daging, n dah rebus siap2 paru dan segala neka, siap pun dah pukul 12.15 malam. kalau nak masak lagi pukul bape nak tido n nak bangun. insya allah utk esok aku cuba utk siap2kan awal menu berbuka. he..he... bukan apa, ari tu hubby dah belikan microwave, jadi kalau dah siap masak simpan peti ais, jadi sampai umah jer biler nak berbuka panaskan jer lauk2 tu. he..he.... insya allah. Apa2 pun TQ sayang belikan kita microwave... ngan Oven. he..he.... Azam oven nanti kiter citer lain yer.... tunggu entri akan datang..

SELAMAT BERPUASA!!!!

No comments:

SaiFuL's family