21.2.09

Sedikit tips



minggu ni kita org x tido umah atuk. sajer jer lagipun minggu lepas dah tido umah atuk. kiranya skrg kita org dah pindah umah catlah. cuma brg2 x angkat lagi semua. lg pun bdk2 dah antar taska n tadika jadi atuk x yah jaga. mula2 tu atuk mcm x puas hati jer. abg x pe kata atuk tp adik kecik lg. tp kita org ckp ngan mak x pelah biar mak rehat sbb kesian kat mak. tp mak tetap x puas hati sbb kata mak bukannya ada buat apa pun jaga bdk2. issyhhhh kalau aku cuti menggah aku n hubby melayan bdk 2 org tu. inikan pula atuk. lagipun mak mente aku dah berumur 65. insya allah hjg thn ni 66 thn. jika dibdgkan dgn umurnya alhamdulillah mak mente aku ni tergolong dlm org yg sihat. bkn x ad apenyakit Darah tinggi ada tp kiranya msh bertena mana nak jaga bdk2, masak, basuh kain, kemas rmh dll. aku kalau blk kerja tu adalah tolong sikit2. tp byk mana lah yg mampu aku tolong sbb biasanya dah smpi umah dah kul 7 mlm. jadi urusan umah memang banyak mak yg buat. sekurang2nya bila dah x jaga hero2 aku blhlah atuk rht (hopefullylah...)

mula tu atuk mcm sedih dll tp bila dah masuk 2 bln nmpknya alhamdulillah atuk nmpk dah ok. dah kurang sedih dan perasaan sebagainya. kalau x pkk atuk x terjaga sgt sbb sibuk urus cucu. he.... dan aku alhamdulillahhhh..... walaupun penat sikit duduk rmh sdr thp kepuasan hati tu memang naiklah. he...he... dan aku bersyukurrrrr sgt sbb dpt hubby yg tulangnyer ringan. (ari tu ada gak aku tmbg bdn tp terlupa nak tmbg tulang aku ringan ke tak. he...he...) semenjak duduk sendiri ni hubby banyak sgt membantu dlm urusan tugasan rumah. hubby juga x berkira dlm membuat kerja rumah. biasanya sidai, lipat dan kemas kain my hubby akan buat. aku biasanya iron shj. menyental bilik air, bersihkan halaman luar menyapu dan sebagainya. memang banyak tugasan umah yg hubby tolong n hubby jugalah yg sll melayan pojan buat kerja umah. he....he.....

Aku tau mgkn setengah dari u all x puas hati n aku selaku isteri x patut biarkan hubby buat. tp kena fhmlah sbb dua2 bekerja. tp ini bukanlah bermakna aku x buat kerja rumah. bahagian aku yg lain lah pula. lagipun tugasan tu kita org buat secara bergilir. cth mcm sental bilik air. bukannya tiap2 hari. 1 bln plg kurang 3 kali bergantung pd keadaan blk airlah, jadi tukar2lah sental. kekadang aku kekadang hubby, tp biasanya x ada jadual pun dan x yah tunggu keluar arahan, biasanya inisiatif sdr nak buat. mcm sidai kain pun kekadang aku kekadang hubby. lagi satu bab basuh pinggan. aku kalau blh x nak my hubby basuh pinggan tp my hubby kata aku kemas meja. nanti dah siap kemas baru aku sambung basuh pinggan. tapi siap jer aku kemas meja n sapu lantai ( setiap kali lepas mkn sure kena sapu sbb payad mamam sepah) my hubby pun siap. kata hubby x pelah. bila dah dua2 siap blh tgk tv sama2. kalau biar aku buat sorang2 aku penat, rmh lmbt kemas n hubby pun x ada kawan tgk tv. bila dah siap mcm tu dah blh tgk tv sambil komen apa yg x patut. kahhh.kahh... banyaklah masa utk bersama sembang2 n tgk tv.

lainlah bg mereka yg ada maid. mgkn situasi u all berbeza sbb ada pembantu. tp mcm kita org yg x ada maid lbh kurang mcm tulah kita org melakukan tugasan rumah bersama. tp bila buat bersama2 memang byk perbezaannya. wlpun x ada maid alhamdulillah umah masih blh dikira kemas x adalah bersepah, kain2 semuanya masih berlipat, pinggan mangkuk pun x adalah smpi penuh singki baru berbasuh. Tp jgnlah u all bygkan umah aku kemas mcm show house. maksud aku kemas tu kusyen2 masihi teraturlah. kalau nak duduk atau ada org dtg pun x adalah kena berlari angkat itu angkat ini. hujung minggu pun masih ada masa nak bawa anak2 keluar, x adalah hjg minggu jer dah x larat nak kuar sbb dah penat kemas rumah. alhamdulillah pojan pun dah besar. dah pandai tolong ibu n abah kemas umah. kalau kemas pun ikut mcm abah, kemas jer... adik kecik lagi jadi adik biasanya tolong sepah.

lagi satu setengah hubby cara bantuan pd wife tu lain iaitu dari segi memasak. for example my ayah. walaupun ayah aku bekerja sbgi cikgu tp my ayah terror dlm bab2 masak. terutama kelantan's food. very the delicious one. nasi dagang.. yummmyyy..., nasi kerabu.... taaapunnnn atau pun laksa kelantan. fuhhhh...sodappp.. kalau kita org buat kenduri pun biasanya x yah import tkg masak dari luar. sbb ayah n mak akan memasak. biasaya they all bagi2lah lauk apa yg nak dimasak. bestttt..... sbb tu stp kali aku balik sabah sure ada kenduri. sbb kenduri tu nohal punyalah.

Sorrylah aku membebel bukannya apa sajer nak kongsi tips utk mereka2 yg x ada maid. tp aku x leh nak kata lbh2 sbb setengah isteri dpt suami yg badannyer kecik n ringan jer, tp tulang dia makkkkk aiiiii berat giler. kalau tulang tu dah berat jadi phm2lah, buatlah apapun memang susah nak gerak. tp apa yg aku nmpk org yg berat tulang ni ada 2 jenis. ada yg berat tulang x membantu tapi jenis x bersepah, itu kira ok lagi. lagi sejenis dahlah tulang berat tp sukerrrr sgt nak buat sepah. jenis yg ke-2 ni memang x leh nak katalah.

lagi satu tips yg aku dpt mak mente aku ttg dapur. kalau nak cepat dalam penyediaan makanan pastikan bwg2 merah, lada kering, halia, udang kering, ikan bilis dan sebagainya telah siap dikisar. kalau nak masak tinggal amik jer . x yahlah bila nak masak masa tu baru nak kopek kulit nak tumbuk, lecehhh... kalau u all housewife sepenuh masa maybe blhlah kot. tp housewife skrg pun pd aku dah busy. pagi siapkan sarapan, kena antar anak gi sekolah, balik kena masak hdgn tghri pula dah tu amik anak dari sekolah, dah siap mkn mandi salin baju antar pula ke sekolah agama ptg. sementara tu siapkan hdgn mlm smbl kemas umah rht skjp amik anak pula balik sekolah agama. mlm kekadang ada tusyen kekadang ada kelas mengaji kena siapkan they all pula. jadi pd aku walau apa pun sebenarnya kita kerja ke x kerja ke kita sentiasa ada tugasan yg harus dilaksanakan.

No comments:

SaiFuL's family